Zašto je iskustvo važno kod ERP konsultanata?
«Gram prakse = 100 kilograma teorije» kaže Marfi i time bismo mogli ovaj blog post da završimo. Ipak, kada je ERP u pitanju možda je potrebno malo pojašnjenje.
Za početak setimo se da nas iskustvo uči da su teorija i praksa isti! U teoriji. 🙂
Postoje različita iskustva i dok je veoma moguće da nisu sva relevantna za ERP konsultanta, samo iskustvo i proces sticanja istog je od velikog značaja za svakoga, pa i za ERP konsultanta.
Tehničko iskustvo
Nije presudno, ali je bitno. Tehničko iskustvo daje ubrzanje konsultantskom radu. Zamislite situaciju u kojoj vam dođe konsultant u firmu i treba nešto da uradi, a on(a) kaže, samo sekund da mi kolega uključi program 🙂 Naravno, ovo je krajnje banalizovana situacija, ali lepo ilustruje bar minimum tehničkog znanja koje konsultant mora da ima.
Tehnologije je svakog dana sve više, teško je postići i širinu i dubinu. Drugo, durgačiji mentalni sklop poseduju inženjeri, a drugačiji konsultanti. A vama treba i jedno i drugo.
Da budemo do kraja jasni nije na korisniku da procenjuje nivo tehničkog znanja i iskustva konsultanta za ERP, to je na softverskoj kompaniji, ali svakako je poželjno da ERP konsultant ima i minimum tog tehničkog znanja, iskustva i, na kraju, veština, koje mogu biti od značaja za pružanje bolje usluge korisniku. Brža usluga, manje angažovanih resursa, povoljnija cena, veće zadovoljstvo.
Poslovni problemi – rešavanje
Iskustvo je ovde jako bitno. Hvatanje u koštac sa poslovnim problemima u „poslovnom životu konsultanta“ ima itekako značaja u budućem radu. Vrlo je jednostavno, konsultant koji ima bogato poslovno iskustvo ima veću verovatnoću ne samo da prepozna poslovni problem i da ga na adekvatan način obradi, već ima i dovoljno znanja da preporuči najbolje rešenje ili da posavetuje u kom smeru treba razmišljati kada se traži rešenje. Dodatno, poslovni problemi i rešenje se razlikuju od vrste delatnosti i veličine kompanije. Iskusan konsultant koji je učestvovao na projektima u određenoj industrijskoj vertikali lakše će i brže prepoznati probleme, ali i rešenja. Dodatno, posavetovaće kako to može najbolje da se uradi na osnovu brojnih drugih primera. Zbog toga je iskustvo konsultanta u rešavanju poslovnih problema jako bitno.
Međuljudski odnosi
Ljudi su i problem i rešenje. Zamislite konsultanta koji se stalno svađa, raspravlja, ljuti i duri? Teško, ali ne i nemoguće. Konsultant mora imati određenu dozu zrelosti, pre svega u rešavanju situacija koje su potencijalno neprijatne. Zašto kažemo neprijatne? Zato što uvođenjem poslovnog rešenja postoji velika verovatnoća da će to uticati na poslovanje, dnevne aktivnosti, ustaljene navike, poznat teren. Zbog tih promena koje mogu biti i manje i veće, konsultant mora imati dovoljno iskustva da takve izazove prepozna, i na adekvatan način reaguje i razreši potencijalne probleme. Komunikacija je tu ključna stvar i to ne samo usmena, direktna, već i pisana. Ovo je preširoka tema da bi je na ovom mestu obradili, ali svakako ako želite dalje da istražujete, preporuka je da to i uradite.
Iskustvo vođenja projekata
Svaka ERP implementacija ili svako proširenje poslovanja jeste jedan veći ili manji projekat. Projekti imaju svoja pravila i zakonitosti. I ono što je svima zajedničko, uglavnom se ne odvijaju po planiranom planu, dinamici i obimu. Uvek ima još jedan problem koji se planom nije predvideo. Prosto, nije realno očekivati da se sve može unapred planirati. Iskusan konsultant to zna i u skladu sa tim će uvek radije davati pesimistične procene, nego, ničim izazvane optimistične procene. Iako se pesimistične procene najčešće kompanijama ne sviđaju, iskusan konsultant će uvek umeti da obrazloži zašto predlaže nešto što predlaže ili zašto rezerviše vremena koliko rezerviše.
Bolje obećati manje, a ispuniti više, nego obećati previše, a ne ispuniti mnogo!
Postavljanje adekvatnih očekivanja je odlika iskustva konsultanta na mnogobrojnim ERP projektima.
„Kilometraža“, relevantnost
Da budemo do kraja jasni, biti konsultant u ERP svetu u principu znači da za relativno kratko vreme steknete veliko iskustvo sa kompanijama različite veličine i delatnosti, sa ljudima različitih nivoa znanja i iskustva, sa direktorima, menadžerima, vlasnicima, šefovima, prodavcima, nabavljačima, knjigovođama i računovođama i mnogim drugim. Takođe, konsultant se sretne i sa standardnim i nestandardnim tehnologijama. A naći će se u mnogim i zavidnim i nezavidnim situacijama.
Individualno je pitanje kako će koji konsultant usvojiti i kasnije primenjivati sva ta stečena iskustva u budućnosti. To je na konsultantu. Baš zbog ovoga nisu svi konsultanti isti.
Za krajnjeg korisnika ovo znači da je jako bitno da konsultant pre svega ima iskustva, i poslovnog i tehničkog, da poznaje industriju u kojoj kompanija posluje, da poznaje tehnologije i alate sa kojima radi, kao i da ima dovoljno iskustva sa ljudima da izazove sa kojima se susretne u radu na projektu može adekvatno prevazići.
Ljudi su, možemo zaključiti veliki deo rešenje, ali, na žalosti, i problema.
Pouka za kraj
Kao u onoj anegdoti, kada dođe čovek kod majstora i požali se na problem sa automobilom. Majstor (automehaničar?) uzme čekić i udari u jedan deo motora – i sve proradi. Pita čovek: „Koliko košta popravka?“. Majstor kaže cenu: „105 evra.“. Čovek kaže: „Uh, zar toliko za jedan udarac čekićem?“. A majstor će na to: „Ne! Udarac košta 5 evra, a to što sam znao gde da udarim košta 100 evra.“.
Budite oprezni kada je iskustvo u pitanju. Inače ćete plaćati i iskustvo konsultanta dok ne nauči gde treba da „udari“ vaš ERP sistem.