- in Novosti by Milan Oparnica
Izmene propisa iz obasti arhivske građe, elektronskog fakturisanja i PDV
Pravilnik o izmenama i dopunama Pravilnika o elektronskom fakturisanju
Pravilnik o izmenama i dopunama Pravilnika o porezu na dodatu vrednost
Sva tri propisa se primenjuju od 1. januara 2024. godine, osim pojedinih odredbi Pravilnika o elektronskom fakturisanju koje se primenjuju od 1. marta 2024. godine.
U ovom tekstu je kratak pregled najvažnijih izmena koje donose ovi propisi.
1. Arhivska građa
Dalje, predviđeno je da se pouzdano čuvanje tog dokumentarnog materijala (trajnog) koji je predat državnom organu (uključujući i javna preduzeća i imaoce javnih ovlašćenja) osigurava preko tog organa, što znači da privredni subjekti nisu u obavezi da obezbede pouzdano čuvanje ni za taj dokumentarni materijal koji se trajno čuva, jer će ga čuvati državni organi.
Za dokumentarni materijal u elektronskom obliku koji nema trajni rok čuvanja, jedini zahtev u vezi sa čuvanjem je da integritet, autentičnost, verodostojnost, celovitost i upotrebljivost bude osiguran kvalifikovanim elektronskim potpisom.
Kao što je navedeno u izvornom tekstu u vezi sa ovom temom, u toku januara 2024. godine će biti objavljene izmene šifarnika kategorija dokumentarnog materijala iz Uredbe o kancelarijskom poslovanju organa državne uprave, koji će kasnije biti inkorporiran i u Uredbu o klasifikaciji dokumentarnog materijala sa rokovima čuvanja. Biće preporučeno da i privredni subjekti formiraju svoju listu kategorija u skladu sa tim novim šifarnikom, pa će tada biti poznato i za koji dokumentarni materijal je preporučeno trajno čuvanje.
Novi član 2. Uredbe:
„Stvaraoci i imaoci dokumentarnog materijala koji se trajno čuva u elektronskom obliku dužni su da do predaje nadležnom arhivu, osiguraju njegovo pouzdano elektronsko čuvanje u skladu sa propisom kojim se uređuju uslovi za pripremu dokumenta za pouzdano elektronsko čuvanje i formatima dokumenta koji su pogodni za dugotrajno čuvanje.
Pouzdano elektronsko čuvanje dokumentarnog materijala koji se trajno čuva u elektronskom obliku koji su stvaraoci predali državnom organu i organizaciji, organu teritorijalne autonomije i jedinici lokalne samouprave, ustanovi, javnom preduzeću i imaocu javnih ovlašćenja (u daljem tekstu: organi), osigurava se preko tog organa kao imaoca.
Stvaraoci i imaoci dokumentarnog materijala u elektronskom obliku koji nema trajni rok čuvanja, dužni su da osiguraju njegov integritet, autentičnost, verodostojnost, celovitost i upotrebljivost kvalifikovanim elektronskim potpisom, odnosno kvalifikovanim elektronskim pečatom.“
2. Elektronsko fakturisanje
Podsećamo da je dobrovoljni korisnik SEF u obavezi da koristi SEF u tekućoj (u kojoj se prijavio) i narednoj kalendarskoj godini. To znači da za dobrovoljne korisnike koji su se prijavili u toku 2022. godine, obaveza korišćenja SEF prestaje počev od 1.1.2024. godine.
Brisanje sa liste korisnika SEF vrši se na zahtev korisnika (osim kada je korisnik SEF prestao da postoji), što je precizirano članom 34v Pravilnika o elektronskom fakturisanju:
„Ako su ispunjeni uslovi za brisanje sa liste korisnika sistema elektronskih faktura, na zahtev korisnika sistema elektronskih faktura Centralni informacioni posrednik briše korisnika sistema elektronskih faktura sa te liste.
Zahtev iz stava 1. ovog člana dostavlja se elektronskim putem i sadrži podatke o nazivu i PIB-u korisnika sistema elektronskih faktura na koga se zahtev odnosi, kao i o osnovu za brisanje sa liste korisnika sistema elektronskih faktura.
Uz zahtev iz stava 1. ovog člana mogu se priložiti i elektronska ili druga dokumenta kojima se dokazuje postojanje osnova za brisanje sa liste korisnika sistema elektronskih faktura.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, Centralni informacioni posrednik može po službenoj dužnosti izbrisati korisnika sistema elektronskih faktura sa liste korisnika sistema elektronskih faktura ako u toku svog postupanja dođe do saznanja da je korisnik sistema elektronskih faktura prestao da postoji.“